Status małego podatnika w 2013 roku

on kw. 5, 13 • by SpecPodatkowy.pl • with Możliwość komentowania Status małego podatnika w 2013 roku została wyłączona

Home » PIT » Status małego podatnika w 2013 roku

Od stycznia 2013 roku zmieniły się zasady nadawania przedsiębiorcom w Polsce statusu małego podatnika. Status ten został określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Podatnik będzie mógł rozliczać się z podatku VAT na zasadach przypisanych małym podatnikom, jeśli jego przychód w podatku dochodowym w 2012 roku nie przekroczył 4 922 000 zł.

Taki przychód odpowiada zapisanemu w ustawie o PIT i CIT limitowi przychodu 1,2 mln euro w poprzednim roku podatkowym. Do wyliczenia kwoty w złotych owej wartości 1,2 mln euro brany jest pod uwagę średni kurs Narodowego Banku Polskiego opublikowany 1 października 2012 roku. Wartość przychodu ze sprzedaży określana limitem dotyczy kwoty przychodu wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług konsumpcyjnych.

– W przypadku podatników, którzy prowadzą:
– Przedsiębiorstwo maklerskie,
– Firmę zarządzającą funduszami inwestycyjnymi,
– Agencję,
– Projekty w formie zleceń.

Źr.   sxc. hu

Limit przychodów uprawniający do nabycia statusu małego podatnika wynosi jedynie 45 tys. euro, czyli w 2013 roku będzie to kwota 185 000 zł.
Nabycie statusu małego podatnika uprawnia przedsiębiorcę do rozliczania VAT z wykorzystaniem metody kasowej. Przedsiębiorca może przy tym wybrać, czy będzie rozliczał podatek za okresy kwartalne czy miesięczne, na zasadach ogólnych.

Jeśli podatnik w ciągu roku podatkowego przekroczy limit uprawniający go do korzystania ze statusu małego podatnika, wówczas z początkiem kolejnego roku będzie musiał zacząć rozliczać się z podatku VAT na zasadach ogólnych, obowiązujących pozostałych podatników.