Ubezpieczenie na życie może obniżyć podatek

Ubezpieczenie na życie może obniżyć podatek

on Paź 1, 13 • by admin • with Możliwość komentowania Ubezpieczenie na życie może obniżyć podatek została wyłączona

Choć zasadniczo rzecz ujmując nie ma możliwości, aby pracodawca odliczył od podatku ubezpieczenie pracownika, to jednak, jeśli owo ubezpieczenie spełnia określone warunki, może ono obniżyć podstawę do opodatkowania. Jeśli więc jesteś przedsiębiorcą i zatrudniasz w swojej firmie pracowników, warto...
Pin It

Home » PIT » Ubezpieczenie na życie może obniżyć podatek

Choć zasadniczo rzecz ujmując nie ma możliwości, aby pracodawca odliczył od podatku ubezpieczenie pracownika, to jednak, jeśli owo ubezpieczenie spełnia określone warunki, może ono obniżyć podstawę do opodatkowania. Jeśli więc jesteś przedsiębiorcą i zatrudniasz w swojej firmie pracowników, warto poznać wszelkie sposoby, które mogą być dla ciebie korzystne z finansowego punktu widzenia.

Zasada, że składka na ubezpieczenie pracownika nie będzie traktowana jako koszt uzyskania przychodu pozostaje bez zmian. Natomiast sytuacja nieco się zmieni w przypadku pewnych rodzajów ryzyka.

 

Zakres ubezpieczenia

 

To jest kwestia kluczowa. Koszty ponoszone na ubezpieczenie pracowników zmniejszą podstawę do opodatkowania, jeśli przedmiotem umowy o ubezpieczenie będą składki wymienione w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej z dnia 22 maja 2003 r. O czym mowa?

 

Chodzi dokładnie o składki ujęte w pierwszym i drugim dziale załącznika do wspomnianej ustawy. W pierwszym dziale wymienione jest ubezpieczenie na życie, które liczy się również w przypadku, gdy związane jest z funduszem ubezpieczeniowym. Drugi dział dotyczy natomiast pozostałych ubezpieczeń osobowych oraz majątkowych, w szczególności ubezpieczenia wypadku (w tym także wypadku przy pracy i choroby zawodowej) i mogą to być świadczenie jednorazowe, powtarzające się bądź połączone (np. przewóz osób) oraz ubezpieczenia choroby.

 

Aby te świadczenia mogły zmniejszyć podstawę podatkową, pracodawca musi je opłacać w całości.

 

Wymogi, które należy spełnić

 

Nie wystarczy samo wykupienie polisy dla pracowników i jej opłacanie. Podatnik, czyli pracodawca, musi spełnić jeszcze dwa dodatkowe warunki. Pierwszym z nich jest niemożliwość objęcia ubezpieczeniem samego pracodawcy. Ponadto umowa ubezpieczenia przez 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono) musi wykluczać wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od niej bądź z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie oraz możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy.

 

Przyglądamy się tu stricte korzyściom, jakie ubezpieczenie pracowników daje pracodawcy. Należy jednak pamiętać, że składka opłacana przez pracodawcę jest dla pracownika przychodem i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Bardziej korzystne może okazać się dla pracownika, gdy ubezpieczy się sam lub dodatkowo w dowolnej firmie ubezpieczeniowej.

Comments

comments

Podobne artykuły

Comments are closed.

Scroll to top