Rozliczenie podatku z Niemiec w praktyce

on lip 2, 15 • by admin • with Możliwość komentowania Rozliczenie podatku z Niemiec w praktyce została wyłączona

Home » PIT, Pozostałe » Rozliczenie podatku z Niemiec w praktyce

Pracując w Niemczech, warto wiedzieć więcej o możliwościach dotyczących sposobów rozliczenia się z niemieckim urzędem skarbowym w celu odzyskania podatku. Wiele osób ma problemy ze składaniem deklaracji podatkowej oraz ustaleniem, czy ma obowiązek się rozliczyć . U większej części podatników niezbędna będzie pomoc specjalistycznych firm, posiadających uprawnienia Steuerberatera. Jednak są kwestie, które trzeba wiedzieć już na początku swojej kariery w tym kraju. Dlatego przybliżamy kilka z nich.

Jakie dokumenty należy przygotować do rozliczenia podatku z Niemiec?

Wiele zależy od indywidualnej sytuacji podatnika. Podstawowym dokumentem jest zawsze Lohnsteuerbescheinigung, czyli dokument wystawiany przez pracodawcę (odpowiednik polskiego PIT). Ewentualnie honorowane jest ostatnie miesięczne potwierdzenie wypłaty: Abrechnung der Netto Brutto Bezuge. Jeśli nie posiadają Państwo takich dokumentów, warto zgłosić się do firm specjalistycznych, które pomogą najpierw pozyskać takie dokumenty, a potem rozliczyć podatek.

Dodatkowo należy zdobyć w polskim urzędzie skarbowym: Zaświadczenie na kraje EU/EOG. Czyli dokument potwierdzający dochody z Polski. Jeżeli będą się Państwo rozliczać z małżonkiem/ką – zaświadczenie musi być wystawione również na tę drugą osobę. Przed uzyskaniem takiego zaświadczenia koniecznie trzeba rozliczyć się z podatku na PIT 36 z załącznikiem ZG, aby wykazać zarówno polskie jak i niemieckie dochody.

Dodatkowym dokumentem, który przyśpieszy i ułatwi dokonanie rozliczenia – jest pismo z nadaniem numeru podatkowego Identificationsnummer. A w przypadku zameldowania w Niemczech, przydatne będzie załączenie pisma Anmeldung (kopia zaświadczenia o zameldowaniu).

Kiedy można liczyć na korzystniejsze rozliczenie podatku?

Możemy rozliczyć się za więcej niż jeden rok podatkowy – aż do czterech lat wstecz. Tym samym mamy szansę na otrzymanie większej nadpłaty podatku. A w przypadku, gdy w danym roku zarobimy w Niemczech więcej niż 8 tys. euro, warto uwzględnić na zeznaniu podatkowym dodatkowe diety, które pozwolą uzyskać większy zwrot podatku lub obniżyć niedopłatę. Dotyczy to sytuacji, gdy dojeżdżamy do pracy, jesteśmy oddelegowani do pracy na terenie Niemiec, jeździmy w odwiedziny do Polski, jesteśmy kierowcą zawodowym, wynajmujemy lub posiadamy mieszkanie w Polsce, wynajmujemy mieszkanie w Niemczech lub gdy mamy poświadczone przez polskiego pracodawcę składki na ubezpieczenie odprowadzane do ZUS-u (w przypadku osób oddelegowanych). W każdym z tych przypadków niezbędne będą potwierdzenia danej kwestii, gdyż niemiecki urząd skarbowy bardzo często pyta o udokumentowanie powyższych diet. Niemniej rozliczenie z dodatkowymi ulgami opłaca się. Według danych firmy CUF-podatki.pl, średnio można liczyć na odzyskanie podatku w kwocie 3,5 tys. złotych. Pomijając kwestie samego rozliczenia podatku – warto pamiętać o możliwości pozyskania dodatkowych tysięcy euro z zasiłku na dzieci Kindergeld. A także o ewentualnym zwrocie ekwiwalentu za urlop z kasy SOKA-BAU, dla osób z branży budowlanej.

Kiedy rozliczenie podatku jest obowiązkowe?

Istnieje kilka sytuacji, gdy trzeba się rozliczyć przed niemieckim urzędem skarbowym. Inaczej grożą Państwu kary. Obowiązek podatkowy posiadają osoby, do których urząd niemiecki wysłał wezwanie do rozliczenia. A także podatnicy prowadzący swoją działalność gospodarczą w tym kraju, tzw. Gewerbe. Również pracownicy z trzecią klasą podatkową, posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy. Taki obowiązek powstaje także dla tych, którzy mieli nieopodatkowany dochód związany z najmem, dzierżawą, ubezpieczeniem emerytalnym, zasiłkami dla bezrobotnych większy niż 410 euro za dany miesiąc.

Poprawnie rozlicza tylko Steuerberater

Rozliczenie podatku z Niemiec jest na tyle skomplikowane, że warto posiłkować się pomocą specjalistów. Pamiętajmy, że powinni oni mieć uprawnienia Steuerberatera. Dzięki temu nasze rozliczenie podatkowe będzie poprawne, szybciej procesowane przed niemieckim urzędem skarbowym i dodatkowo będzie wykonane legalnie. Firmy nieposiadające tych uprawnień – nie powinny oferować takich usług, choć często się to zdarza. Dlatego zalecamy, by dopytywali Państwo o te uprawnienia swoje biura podatkowe.