Państwo kontra bankowe oszczędności

on sty 13, 14 • by admin • with Możliwość komentowania Państwo kontra bankowe oszczędności została wyłączona

Po wprowadzeniu tak zwanego podatku Belki niektórzy bankowcy wykazywali się dużą kreatywnością w tworzeniu produktów jak najkorzystniejszych dla klienta, a nie dla państwowej kasy. Jak bankowcy bronili nas przed ustawą Zaczęło się od lokat antypodatkowych z dzienną kapitalizacją odsetek, która...

Home » Pozostałe » Państwo kontra bankowe oszczędności

Jak bankowcy bronili nas przed ustawą

Zaczęło się od lokat antypodatkowych z dzienną kapitalizacją odsetek, która pozwalała uniknąć 19-procentowego podatku. Banki go nie pobierały, ponieważ wartość odsetek po zaokrągleniu wynosiła 0 zł. Wprowadzona w 2012 roku zmiana w ustawie okołobudżetowej spowodowała, że zaokrąglenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku następowało już nie do pełnych złotych, ale do pełnych groszy w górę. Wtedy bankowcy zaproponowali klientom depozyty z odsetkami naliczanymi i kapitalizowanymi z góry, z chwilą założenia lokaty, od których jeszcze nie obowiązywał podatek. Zapewniało to wysoki zysk mimo zamknięcia przez Ministra Finansów luki podatkowej, ale wkrótce i ten rodzaj depozytów zaczął znikać z rynku. Na szczęście nie zabiło to kreatywności bankowców. Niektórzy z nich uruchomili kolejny przyjazny klientowi produkt, oferując połączenie depozytu z grupowym ubezpieczeniem na życie. Oprocentowanie lokaty było symboliczne, ale ubezpieczyciel wypłacał sumę ubezpieczenia w wysokości kilku procent wartości lokaty złożonej w banku (licząc w skali roku). A świadczenia ubezpieczeniowe nie podlegają opodatkowaniu. Produkt był objęty pełną ochroną kapitału dzięki Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu.

Co teraz?

Na pierwszym miejscu zestawienia najlepszych lokat krótkoterminowych dokonanego jesienią 2013 roku przez portal TotalMoney.pl znajduje się produkt Idea Banku. W tej chwili zyskamy na nim najwięcej, bo aż 4,75% w skali roku na jedno- lub trzymiesięcznej lokacie bez konieczności zakładania konta. Dobra lokata bankowa uchroni nasze pieniądze przed utratą wartości z powodu inflacji. Jednocześnie jest jednym z najbezpieczniejszych instrumentów finansowych służących do oszczędzania kapitału. Dzieje się tak dlatego, że państwo nie tylko pobiera od nas podatki, ale również dba o stabilne funkcjonowanie i bezpieczny rozwój rynku finansowego m.in. poprzez działania Komisji Nadzoru Finansowego.