Jak legalnie przekazać 100 tys. zł i uniknąć opodatkowania?

on kw. 21, 13 • by SpecPodatkowy.pl • with Możliwość komentowania Jak legalnie przekazać 100 tys. zł i uniknąć opodatkowania? została wyłączona

Przekazanie na rzecz innej osoby wysokiej kwoty pieniędzy rodzi obowiązek opłacenia od nich należnego fiskusowi podatku. Można uniknąć jednak obowiązku podatkowego, przekazując np. 100 tys. zł, jeśli obdarowany i darczyńca znajdą się w tzw. pierwszej grupie podatkowej. Brak podatku przy darowiznach...

Home » PIT » Jak legalnie przekazać 100 tys. zł i uniknąć opodatkowania?

Brak podatku przy darowiznach rodzinnych

Jeśli rzeczone 100 tys. zł jest przekazywane w ramach najbliższej rodziny, w formie darowizny, obowiązuje zwolnienie podatkowe. Nie ma przy tym znaczenia, jaką wartość ma darowizna i w jakiej postaci jest ona przekazywana. Najbliższa rodzina w rozumieniu prawa podatkowego nie będzie jednak tym samym, co najbliższa rodzina w życiu.

Podatku od spadków i darowizn w przypadku przekazania kwoty 100 tys. zł nie zapłaci część osób z tzw. pierwszej grupy podatkowej, tj.:
– Małżonkowie,
– Rodzice,
– Dziadkowie,
– Dzieci,
– Wnuki,
– Pasierbowie,
– Ojczym,
– Macocha,
– Rodzeństwo.

Zwolnienie podatkowe nie będzie natomiast obowiązywało, jeśli darowizna zostanie przekazana na przykład teściowej czy synowej podatnika.

Warunki zwolnienia

Aby nie płacić podatku od przekazanej kwoty 100 tys. zł najbliższej rodzinie, należy zgłosić darowiznę właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, korzystają z formularza SD-Z2. Obowiązek zgłoszeniowy należy dopełnić w ciągu pół roku od otrzymania darowizny. Zgłoszeniu nie podlegają spadki i darowizny, których wartość nie przekracza od jednej osoby w ciągu pięciu lat kwoty 9637 zł. Jeśli nie dopełnimy obowiązku zgłoszenia uzyskanej darowizny w urzędzie skarbowym, zwolnienie podatkowe nie będzie obowiązywało. Jeśli w wyniku kontroli skarbowej okaże się, że otrzymaliśmy kwotę 100 tys. zł jako darowiznę i nie zgłosiliśmy jej fiskusowi, przyjdzie nam zapłacić wysoki podatek oraz odsetki od zaległości podatkowej.

6-miesięczny termin zgłoszenia darowizny może ulec wydłużeniu, jeśli osoba obdarowana dowiedziała się o darowiźnie z opóźnieniem. Pamiętajmy, że aby darowizna została uznana i zwolniona z opodatkowania, musimy mieć dowód jej przekazania – np. przelew bankowy na nasz rachunek albo przekaz pocztowy.