Zwolnienie podmiotowe z podatku VAT

on paź 28, 12 • by SpecPodatkowy.pl • with Możliwość komentowania Zwolnienie podmiotowe z podatku VAT została wyłączona

Home » VAT » Zwolnienie podmiotowe z podatku VAT

W polskim prawie podatkowym niektóre podmioty gospodarcze mogą być zwolnione z obowiązku odprowadzania podatku od towarów i usług VAT. Zwolnione mogą być podmioty nieprzekraczające określonego przez prawo limitu sprzedaży. Zwolnieni od płacenia VAT mogą być także podatnicy, którzy dokonują sprzedaży usług i czynności zwolnionych od obowiązku odprowadzania tego rodzaju podatku. Ci podatnicy należą do grupy zwanej „podatnicy VAT zwolnieni podmiotowo” .

Zgłoszenie zwolnienia podmiotowego z VAT

Zwolnienie z VAT

Autor: johnridlev    Źr.:  sxc.hu

Podatnik VAT zwolniony podmiotowo nie musi dokonywać żadnej rejestracji tego faktu w urzędzie skarbowym. Można takowej rejestracji dokonać na własne życzenie za pomocą deklaracji VAT-R. Podatnicy VAT zwolnieni ze względu na limit sprzedaży, bądź sprzedaż towarów i usług zwolnionych z podatku muszą wiedzieć, że są oni zobowiązani do przestrzegania prawa wynikającego z ustawy o podatku od towarów i usług. Ze statusu zwolnionego podmiotowo podatnika można dobrowolnie zrezygnować. Gdy dojdziemy do wniosku, że jednak podatek VAT jest korzystny w naszym przypadku, nawet przed przekroczeniem limitu sprzedaży możemy się zarejestrować jako płatnik VAT.

Obowiązki podatników zwolnionych podmiotowo z VAT

Podatnicy zwolnieni z płacenia podatku VAT muszą przestrzegać prawa dotyczącego rejestracji sprzedaży. Każdy podatnik zwolniony z VAT musi prowadzić ewidencję sprzedaży, dzięki której wiadomo będzie, kiedy zbliży się do limitu przychodów ze sprzedaży zwolnionych z podatku od towarów i usług. Podatnicy zwolnieni sami wystawiają rachunki, ale muszą jednocześnie księgować otrzymane faktury brutto, czyli nie dotyczą ich koszty netto. W tym przypadku nie ma możliwości odliczania VAT, a koszty związane z zakupem towarów potrzebnych do prowadzenia działalności księguje się tylko i wyłącznie brutto, całą wartość faktury wrzuca się w koszty.