Zmiany w metodzie kasowej rozliczania podatku VAT w 2013 roku

on sty 12, 13 • by SpecPodatkowy.pl • with Możliwość komentowania Zmiany w metodzie kasowej rozliczania podatku VAT w 2013 roku została wyłączona

Home » VAT » Zmiany w metodzie kasowej rozliczania podatku VAT w 2013 roku

Od 1 stycznia 2013 roku weszły w życie nowe przepisy znowelizowanej ustawy o podatku VAT, jednocześnie modyfikując zasady rozliczania się z tego podatku przez polskich przedsiębiorców. Zmiany dotyczą między innymi nadawania statusu małego podatnika oraz zastosowania w praktyce metody kasowej rozliczenia podatku VAT.

Na czym polega metoda kasowa?

Zmiana w podatku VAt 2013

Żr. sxc.hu

Metoda kasowa rozliczania podatku VAT polega na tym, że przedsiębiorca uprawniony do jej zastosowania opłaca podatek VAT dopiero po otrzymaniu od kontrahenta zapłaty za dostarczony towar lub wykonaną usługę. Przy wykorzystywaniu innych metod rozliczenia podatku VAT, należność fiskusowi płaci się w odpowiednim czasie po wystawieniu faktury VAT. Udogodnieniem wprowadzonym w 2013 roku dotyczącym metody kasowej jest określenie jednego momentu powstania obowiązku podatkowego. Ma on przypadać na koniec miesiąca, w którym podatnik uzyskał zapłatę należności – w całości lub w części.

Kto może skorzystać z kasowej metody rozliczeń VAT?

Z metody kasowej mają możliwość korzystania wyłącznie ci przedsiębiorcy, którym nadano status małego podatnika. Małym podatnikiem może być podatnik, który albo:

• · Uzyskał w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku wynoszącą nie więcej niż równowartość 1,2 mln euro – w 2013 roku będzie to więc kwota 4 922 000 zł.
  • · Uzyskał wynagrodzenie w formie prowizji, której kwota w poprzednim roku podatkowym była niższa od równowartości 45 tys. euro – w 2013 roku będzie to kwota 185 tys. zł.

Aby móc w praktyce korzystać z metody kasowej rozliczeń VAT, przedsiębiorca będący małym podatnikiem musi zgłosić chęć jej zastosowania naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który chce korzystać z tej metody.