Podatek dochodowy od nagród i wygranych w konkursach

on cze 11, 13 • by SpecPodatkowy.pl • with Możliwość komentowania Podatek dochodowy od nagród i wygranych w konkursach została wyłączona

Home » PIT » Podatek dochodowy od nagród i wygranych w konkursach

Wygrana na loterii, czy w konkursie, to wielkie szczęście dla zwycięscy, ale po opadnięciu emocji powinien on zastanowić się nad swoimi zobowiązaniami podatkowymi, wiążącymi się z wygraną. Jedynie część nagród pieniężnych i rzeczowych będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem PIT. Jakie to będą nagrody, wskazuje art. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który traktuje o podatku od wygranych.

Kiedy pobierany jest podatek?

Podatek od wygranej pobierany jest od uzyskiwanych na terytorium Polski lub w krajach członkowskich Unii Europejskiej bądź Europejskiego Obszaru Gospodarczego, dochodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. Podatek od wygranych pobierany jest ryczałtem i wygrywający nie płaci samodzielnie tego podatku i nie musi składać deklaracji rocznej w roku, w którym otrzymał nagrodę.

Wysokość podatku

Podatek od wygranej wyliczany jest, wedle zasad wspominanych w ustawie o PIT, w formie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Podatek następnie ulega pomniejszeniu o koszty uzyskania nagrody lub wygranej.

Zwolnienia podatkowe

Pobieranie 10% podatku od wygranej może zostać zaniechane przez fiskusa, w przypadku:
– Wygranych w konkursach i grach organizowanych, emitowanych bądź ogłaszanych przez środki masowego przekazu, w tym prasa, radio, telewizja i Internet,
– Nagród związanych ze sprzedażą premiową,
– Nagród w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Podatek nie zostanie pobrany, o ile jednorazowa wartość wspominanych wygranych lub nagród nie przekracza ustawowo wymienionej kwoty 760 zł. Inny limit zwolnienia obowiązuje w przypadku wygranych w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza kwoty 2280 zł. Całkowicie zwolnione z opodatkowania są wygrane w:
– kasynach gry,
– wideoloteriach,
– grach na automatach,
– grach na automatach o niskich wygranych,
– grach w bingo pieniężne i fantowe.